click it for you,me and us!

Secure your user name now!

Saya kakak Najihah Aka saya cikgu Najihah =)

Thursday, May 28, 2009





Dalam al-Quran, proses ta'lim ini dimulakan sendiri oleh Allah dalam ayat yang bermaksud:

Dan Allah ajarkan kepada Adam (hakikat) segala nama.(Q.2.31)
Kemuliaan Nabi Adam dengan mendapat taklim daripada Allah. Dengan memiliki ilmu menjadikannya sebagai makhluk paling mulia. Allah memerintahkan malaikat sujud memuliakannya, bukan sujud ibadat. Guru sebagai mu'allim, mengajar dan mengembangkan ilmu serta menjayakannya dalam masyarakat - satu usaha suci dan mulia. Dengan itu, kemuliaan kedudukan guru dalam sejarah dan masyarakat Islam terjamin. Sikap memuliakan guru dan ilmu pengetahuan oleh umat Islam mendapat sanjungan tinggi daripada Franz Rosenthal dalam bukunya Knowledge Triumphant. Beliau berpendapat sukar untuk dicari peradaban seperti Islam yang memuliakan ilmu pengetahuan dan guru. Kedudukan mulia diberikan kepada guru, walaupun mereka bukan berstatus ulama.

Saya tahu saya lewat untuk ucapkan Selamat Hari Guru.
Selamat Hari Guru untuk guru-guru saya.Selamat Hari Guru istimewa untuk keluarga saya yang ramainya terdiri sebagai seorang guru.Saya pernah jadi guru di sekolah arwah embah.Rindu pada budak-budak Maahad Al Islah.Kepada adik-adik yang kakak Najihah pernah masuk kelas kamu semua,moga-moga kamu semua jadi budak baik.Kakak rindukan kamu semua =]

Memori ini manis untuk diletak terus dalam hati kakak.

0 comments: